Innsatsvilje

Arbeidsgivere setter pris på at de ansatte gjør en innsats. At de er motiverte for å jobbe, og engasjerer seg i de utfordringene de møter på jobben. Det er derfor viktig å vise at man kan og vil ta ansvar.

Kompetanse

I noen bransjer legger arbeidsgiveren stor vekt på hvilken kompetanse du har, i form av utdanning eller fagkompetanse. Det kan være alt fra yrkesfag på videregående til grad fra høgskole eller universitet. I andre jobber blir det lagt mer vekt på praktiske erfaringer av ulike slag.

Organisasjonserfaring

Dersom du har vært aktiv i ulike organisasjoner kan disse erfaringene være eksempler på noe som gir deg kompetanse. For eksempel kan du ha tilegnet deg erfaring med som å ha ansvar for større arrangementer eller kurs, ledererfaring, erfaring med økonomistyring eller erfaring med å jobbe i grupper.

Lojalitet

I mange bransjer er det et stort problem for arbeidsgiverne at de ansatte slutter etter kort tid. Derfor er mange arbeidsgivere opptatt av å ha lojale ansatte, som jobber i bedriften over lengre tid. Det gjør at man får erfarne og dyktige medarbeidere, og at man slipper å bruke tid og penger på å lære opp nye hele tiden. Ved å være innstilt på et langvarig ansettelsesforhold, og si det til arbeidsgivere, kan du styrke dine sjanser på jobbmarkedet.

Vit hva du kan

Sist men ikke minst er det viktig at du selv vet hva du kan, og formidler det på en god måte. Er du god på å bruke officepakken? Skriv det! Behersker du engelsk og tysk like godt som norsk? Skriv det!