Seniorrådgiver virksomhetsstyring Direktørens sekretariat, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
Om stillingen
Denne stillingen passer for deg som trives med å være tett på hele virksomheten, og er god til å fasilitere og lede prosesser. Du vil ha oppgaver knyttet til utvikling og oppfølging av planer, rapportering, mål og risikostyring. Du vil jobbe både operativt og strategisk innenfor virksomhetsstyring. Du skal støtte og rådgi både ledelsen og andre deler av direktoratet.
IMDi er et fagdirektorat underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet, med ansvar for iverksetting av regjeringens integreringspolitikk. Avdeling direktørens sekretariat, med 5 stillinger, tilrettelegger for virksomhetsstyring og styringsdialogen med departementet. Vi jobber med å omsette mål og strategier fra departementet til planer som virksomheten kan styre etter, leder arbeidet med årsrapportering og mer generelt bidrar vi med saksforberedelse og styringsstøtte til direktøren.
Avdelingen inngår i Divisjon virksomhetsstyring, som også rommer IMDis digitaliseringsportefølje og HR. Samtidig har vi kontaktflater på tvers av direktoratet i en rekke av arbeidsoppgavene.
Omvendt referansesjekk
Lurer du på hvordan det er å jobbe i avdelingen? Ta gjerne kontakt med potensiell ny kollega Emilie Skogstrøm på telefon: 47 30 37 37.
Arbeidsoppgaver
I stillingen inngår å:
- Fasilitere og lede plan- og rapporteringsprosesser
- Sikre at IMDis behov for styringsinformasjon blir ivaretatt
- Ivareta styringsdialogen med departementet
- Gjennomføre risikovurderinger
- Tilrettelegge for god virksomhetsplanlegging
- Bistå med saksforberedelser til direktøren, herunder tilrettelegging for ledermøter og ledersamlinger
Andre oppgaver kan bli aktuelle ut fra IMDis behov og din kompetanse og erfaring
Kvalifikasjoner
Må-krav:
- Relevant høyere utdanning på mastergradsnivå
- Minimum 5 års relevant arbeidserfaring
- Erfaring med mål- og risikostyring, planarbeid og rapportering
- Erfaring med å lede eller delta i tverrfaglige prosesser
- Svært god skriftlig og muntlig formuleringsevne på norsk
Fordelskrav:
- Solid erfaring med systemer for virksomhetsstyring
- Erfaring med internkontroll og risikostyring
- Erfaring med bruk av utredningsinstruksen
- Erfaring med å se planverk og budsjett i sammenheng, samt forståelse for statlige budsjettprosesser
- Erfaring fra arbeid med prosessforbedringer
- Erfaring fra offentlig, fortrinnsvis statlig virksomhet
Personlige egenskaper
- Du har gode samarbeidsevner og trives med å spille andre gode
- Du jobber analytisk og strukturert
- Du har evne til å se helhet og tenke strategisk
- Du tar initiativ, er løsningsorientert og har gjennomføringsevne
- Du bidrar til et godt arbeidsmiljø
Vi tilbyr
- Lønn i henhold til statens regulativ som seniorrådgiver, stillingskode 1364 (lønn fra kr. 635 400 - kr. 759 100 brutto pr år).
- Lønn fastsettes etter en helhetsvurdering av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
- Fleksibel arbeidstid og mulighet til å trene i arbeidstiden
- IMDi er en inkluderende arbeidslivsvirksomhet (IA)
- Svært god tjenestepensjonsordning i Statens pensjonskasse
- En mangfoldig arbeidsplass, både i bakgrunn, erfaringer og livsfaser
- Gode muligheter for faglig utvikling. IMDi har eget fagbibliotek.
- Sentralt beliggende arbeidssted i Oslo med god kantineordning, treningsrom, garderobe og innendørs sykkelparkering i bygget
Nøkkelinformasjon
Kontaktinformasjon
Adresse: Tollbugata 20, 0152 Oslo, Norge
Om arbeidsgiveren
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er et direktorat underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID). IMDi er et gjennomføringsorgan for integreringspolitikken, og skal som forvaltningsorgan og kompetansesenter styrke kommunenes, sektormyndighetenes og andre samarbeidspartneres kunnskap og kompetanse om integrering og mangfold, slik at kommuners og sektorers samfunnsoppdrag kan utføres best mulig. Direktoratets hovedarbeidsområder er bosetting av nyankomne med flyktningbakgrunn og oppfølging av integreringsloven, bidra til økt sysselsetting blant personer med innvandrerbakgrunn, dialog med minoritetsbefolkningen, tilrettelegging av offentlige tjenester, forebygging av tvangsekteskap, utvikling og formidling av kunnskap. IMDi er nasjonal fagmyndighet for tolking i offentlig sektor.
Direktoratet ble opprettet 1. januar 2006 og har ca. 275 ansatte fordelt på kontorer i Narvik og Oslo. Ca. 35 prosent av IMDis ansatte har innvandrerbakgrunn. Direktoratet har i 2024 ca. 398 mill. kr. i driftsbudsjett og forvalter ca. 28,2 mrd. kr. i tilskuddsmidler. Arbeidsspråket i direktoratet er norsk.
IMDi ønsker å gjenspeile mangfoldet i samfunnet, og det er et personalpolitisk mål å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. IMDi oppfordrer kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring til å søke jobb hos oss uten hensyn til etnisitet, religion, kjønn, alder, seksuell orientering og funksjonsevne.
I samsvar med Offentleglova kan en søker offentliggjøres på søkerliste selv om han/hun har bedt om at søknaden behandles konfidensielt. Vedkommende vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.