Å skrive jobbsøknad

En god søknad gjør at arbeidsgiver legger merke til akkurat deg, og øker sjansene for at nettopp du vurderes som kandidat til jobben.

En god jobbsøknad er første skritt på veien mot en jobb.

Du er riktig person

Ofte mottar arbeidsgivere et stort antall jobbsøknader på utlyste stillinger og det er vanskelig å bli lagt merke til. Det er derfor viktig at du i jobbsøknaden gjør det klart hvorfor akkurat du er den riktige for jobben.

Dessuten er det viktig å huske å legge ved en CV.

Research arbeidsgiver

Les stillingsannonsen nøye. Skaff deg gjerne ekstrainformasjon om jobben du skal søke på før du setter deg ned med din søknad. Gjør et grundig forarbeid ved å finne ut mer om arbeidsgiver, mål og visjoner.

Dette er med på å forsterke din søknad betraktelig.

Lettlest presentasjon

Søknaden skal være kort, informativ og fremstille dine kvalifikasjoner til å utføre jobben som er ledig. Det er viktig at søknaden din gjør det klart hvorfor du er den riktige, og din motivasjon til å søke på stillingen.

Søknaden bør ikke være på mer enn én side.

Utdyper relevanse

Det er CV-en som skal gi en fullstendig oversikt over din yrkeskarriere og utdanning, mens søknaden skal brukes for å utdype det som er spesielt relevant for den bestemte jobben.

Søknaden, kvalifikasjonene dine og motivasjonen din skal bare skaffe deg et intervju.

Det du har å si utover dette hører hjemme i jobbintervjuet.

Skreddersy til stillingsannonsen

Søknaden skal vise at du har lest stillingsannonsen grundig, og at du har de riktige kvalifikasjonene. Selv om det kan virke fristende er det en dårlig ide å masseprodusere søknader.

Søknaden skal profilere dine kvalifikasjoner og egenskaper i lys av stillingsannonsen.

Formell stil

Søknaden skal settes opp som et brev og ha en formell tone. Det er riktignok muligheter for kreative løsninger, men husk å se dette i forhold til jobben du søker. Pass på å unngå skrivefeil og et rotete oppsett.

Be gjerne andre om å se over søknaden før den sender den, dersom du er usikker.

Oppsett

Overskrift: Søknad på jobb som (navnet/jobbetegnelsen) (Evt. referansenummer)

  • Hvor du fant jobben og eventuelt henvisning kontakt, samt at du søker på jobben
  • Kort om personalia
  • Årsaken til at du søker
  • Dine faglige kvalifikasjoner
  • Personlige egenskaper
  • Henvisning med telefonnummer til eventuelle referanser
  • Med vennlig hilsen

Vedlegg:

  • CV
  • Antall vitnemål og attester (Dersom det spørres etter det i annonseteksten)

Eksempel

Her finner du et eksempel på en god jobbsøknad. Søknaden er dessuten kommentert, for å peke på hvilke grep søkeren tar som gjør at søknaden blir god.

 

Andre kilder

Det finnes en rekke flere steder med informasjon om å skrive en jobbsøknad.

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler