Ønsker du ansvar som produkteier/funksjonelt ansvarlig for et kritisk område - økonomikjerne?

Velg en jobb der du får utfordret deg selv, ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, seks divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no

Vi søker deg som trives i skjæringspunktene mellom bruker, forretning og IT i smidige utviklingsorganisasjoner.

Hvem er du?
Du kan tenke deg å ta det funksjonelle ansvaret for den nye økonomikjerne vår. Du vil ivareta og forvalte de funksjonelle og tekniske behovene, og sørge for at de riktige oppgavene blir prioritert og håndtert. Rollen vil være svært sentral i dette arbeidet, med kontaktpunkter både mot forretning og utviklingsmiljøene i IT. Rollen er innplassert i avdelingen som skal forvalte den nye løsningen, men du vil bruke store deler av tiden din i programmet Fremtidens Innkreving. Her vil du få et stort miljø rundt deg, og du vil bygge kompetanse, samtidig som programmet jobber med selve anskaffelsen og utviklingen av løsningen.

Ny økonomikjerne er blant de mest sentrale nye IT-løsningene som skal realiseres av programmet. Den nye økonomikjernen skal innfri etatens regnskapsmålbilde og understøtte all regnskapsførsel i Skatteetatens virksomhet, med unntak av etatens eget driftsregnskap. Dette innebærer bl.a. at den skal dekke samtlige av etatens behov for systemstøtte knyttet til innkrevingsregnskapenes prosesser, herunder kravhåndtering, inn- og utbetaling, økonomisk rapportering, avstemmingsprosesser og saksbehandlingsstøtte for tilknyttede økonomiprosesser.

Skatteetaten skal lede et sjuårig program for digital transformasjon av statlig innkreving i samarbeid med andre offentlige etater. Vårt mål er å utvikle tjenester som henger sammen for brukerne, uavhengig av hvilken offentlig etat som tilbyr tjenesten. Dette gir en spennende mulighet for å se offentlig innkreving i en større sammenheng som kan få store nytteeffekter for samfunnet, brukerne og det offentlige. 

Vi tilbyr

Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Da tror vi du vil trives hos oss! Vi kan friste med muligheten til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som høster stor tillit i befolkningen. Du får jobbe tverrfaglig med kollegaer fra andre fagområder, og med store muligheter til å planlegge egen arbeidsdag. Hos oss får du rammer som sikrer deg en fornuftig balanse mellom jobb og fritid: du får fleksitid og betalt overtid, sommertid, samt mulighet for å trene litt i arbeidstiden. Medlemskap i Statens pensjonskasse, som blant annet har en av Norges beste pensjonsordninger, følger også med.

Vi vet at mange ønsker seg en hybrid og fleksibel arbeidshverdag med muligheter for å veksle mellom å jobbe hjemmefra og møtes på kontoret. Det vil vi selvsagt tilrettelegge for. Hos oss kan man inngå avtale om hjemmearbeid når arbeidsoppgavene tilsier at det lar seg gjøre.

Stillingen har seks måneders prøvetid, og når vi jobber på tvers av flere lokasjoner kan det noen ganger være nødvendig å reise litt.

Kvalifikasjoner

  • høyere relevant utdanning, ønskelig med bachelornivå. Relevant erfaring kan kompensere for kravet til utdanning
  • flere års arbeidserfaring som funksjonelt ansvarlig eller tilsvarende rolle i systemutviklingstiltak
  • dokumentert kunnskap og erfaring med å strukturere og beskrive behov og krav
  • erfaring fra systemutviklingsprosjekter eller forvaltning med smidig metodikk
  • gode skriftlige og muntlige formidlingsevner på norsk

Det er en fordel om du har, men ikke et må-krav:

  • erfaring med å forholde seg til juridiske føringer i behov- og kravarbeid
  • god generell IT-teknisk forståelse og kompetanse
  • god forretningsforståelse innen Skatteetatens fagområder
  • erfaring med behov og krav knyttet til saksbehandlingsløsninger og/eller publikumsløsninger
  • erfaring med UML, BPMN eller andre metodikker
  • erfaring med utforming av epos og brukerhistorier
  • erfaring med Confluence og Jira
  • erfaring med utarbeidelse av brukerveiledninger/opplæringsmateriell
  • erfaring som utvikler eller tester

Personlige egenskaper

  • gode samarbeids og kommunikasjonsevner på tvers av fagområder
  • evne til å raskt sette deg inn i kompliserte fagområder, nye problemstillinger og se behov på tvers
  • evne til å ta initiativ
  • beslutningsdyktig og med evne til å prioritere
  • kan lede og få andre med deg – uten en formell lederrolle

Stillingsbrøk

100

Søknadsfrist: 28.11.2022

Arbeidssted: Oslo

Arbeidsgiver:
IT
Fredrik Selmers vei 4
0663 Oslo

Kontaktperson:
Amar Rana
Amar.Rana@skatteetaten.no
Tlf: 909 11 080

Søk på stillingen

Developed by Aplia - Powered by eZ PublishInformasjonskapsler