Logo Skatteetaten

Bli med å videreutvikle HMS-området i Skatteetaten! Skatteetaten, Skattedirektoratet




Om stillingen


Synes du det høres spennende ut å jobbe i et faglig sterkt HMS-miljø i en stor organisasjon? Da kan dette være jobben for deg! 

Stillingen hos oss ligger på et overordnet nivå i Skatteetaten, og gir deg mulighet til å jobbe systematisk med HMS-arbeid både på et strategisk og operativt nivå. Du vil jobbe tett med lederne i etaten og med andre fagmiljø for eksempel med arbeidsrettsjurister. Du vil bli en del av en gruppe på 10 medarbeidere som i dag jobber ved fire ulike lokasjoner. Vi har et godt faglig miljø, med engasjerte og erfarne medarbeidere som er opptatt av vår viktigste ressurs – våre ansatte.

HR i Skatteetaten ble omorganisert fra 1. mai 2023 til en matrisemodell, og vi er ca. 110 medarbeidere. Etter omorganiseringen er HMS og andre fagmiljøer samlet, og vi jobber nå smartere og mer helthetlig. Vi ser etter deg som har oppdatert HMS-kompetanse, gode relasjonelle ferdigheter, og som vil bidra til å utvikle oss videre.
Både nyutdannede og erfarne HMS-rådgivere er aktuelle for stillingen. 

Hva går jobben ut på?

Dine mest sentrale oppgaver vil være å

  • veilede ledere i HMS-spørsmål
  • behandle HMS-avvik og bidra til læring og kontinuerlig forbedring 
  • utvikle og gjennomføre kompetansetiltak på HMS-området 
  • utarbeide og oppdatere HMS-relaterte dokumenter 
  • arbeide forebyggende med sykefravær i etaten 
  • delta i arbeidsmiljøarbeidet og samarbeide med etatens vernetjeneste
  • delta i sikkerhets- og beredskapsarbeidet
  • gjennomføre risikovurderinger av arbeidsmiljø, også i omstillingsprosesser 
  • samarbeide med interne fagmiljø og eksterne aktører

Hvilken kompetanse er viktig i denne rollen?

Du må ha utdanning på masternivå innen relevant fagområde, som for eksempel HMS, samfunnssikkerhet eller organisasjonspsykologi. Internasjonale grader må være godkjent av NOKUT/HK-direktoratet. Har du nylig gjennomført en mastergrad innen HMS-faget, oppfordrer vi deg spesielt til å søke.

I tillegg må du ha

  • kunnskap om aktuelle lover og forskrifter innen HMS og arbeidsmiljø
  • god skriftlig og muntlig fremstillingsevne, og gjerne erfaring med klarspråk
  • kompetanse innen bruk av digitale verktøy, for eksempel erfaring med MS Office - Teams, OneNote, Lists osv.
  • se muligheter for å forenkle, forbedre og analysere data innen fagfeltet

Det er en fordel med relevant erfaring fra HMS-området og gjerne med organisasjonsutvikling, analysearbeid, statistisk fremstilling og/eller rapportdesign. Det er også en fordel om du har erfaring med utførelse av risikovurderinger, oppfølging av arbeidsmiljø under endrings- og omstillingsprosesser og sykefraværsoppfølging.

Hva ser vi etter hos deg?

Vi samarbeider med kollegaer både i egen gruppe og med andre miljøer internt og eksternt, og det er derfor viktig for oss at du har gode samarbeids- og kommunikasjonsevner. Det er stor variasjon i oppgaver og omfang, noe som krever at du er fleksibel og god til å prioritere. 

Det er også viktig for oss at du har høy gjennomføringsevne, og at du skaper resultater både gjennom selvstendig arbeid og i team. Vi ser etter deg som tar initiativ, ser ting med nye øyne, og som er en pådriver for kontinuerlig forbedring.

Hvorfor skal du velge oss?

Høres det givende ut å jobbe et sted med et inspirerende samfunnsoppdrag? Hos oss vil du få mulighet til å jobbe med samfunnsaktuelle saker i en nytenkende organisasjon som har stor tillit i befolkningen. Vi verdsetter samarbeid og oppmuntrer til tverrfaglig arbeid med kolleger fra ulike fagområder.

Hos oss har du muligheten til å påvirke din egen arbeidshverdag og ha fleksible arbeidsformer som sikrer en sunn balanse mellom arbeid og fritid. I tillegg tilbyr vi overtidsgodtgjørelse, sommertid og muligheten for trening i arbeidstiden.

Vi tilrettelegger også for en hybrid arbeidshverdag som gir deg muligheten til å jobbe både hjemmefra og på kontoret. Som medlem av Statens pensjonskasse vil du nyte godt av gode pensjonsordninger og gunstige betingelser for boliglån.
 
Du blir ansatt som rådgiver eller seniorrådgiver med en årslønn mellom kr 548 600 - kr 759 100  avhengig av kvalifikasjonene dine. De første seks månedene regnes som prøvetid.


Verdt å merke seg før du søker

Vi bruker ikke søknadsbrev: Vi verdsetter dine erfaringer og kompetanse høyere enn din evne til å skrive en jobbsøknad. Det er derfor fint om du sender oss en god og beskrivende CV som fremhever dine kvalifikasjoner for stillingen. Du trenger ikke å skrive eller legge ved et søknadsbrev. Vitnemål/karakterutskrifter og ev. relevante attester legges ved søknaden (eller legges inn som vedlegg snarest mulig).

Omvendt referansesjekk: For å sikre at du føler deg trygg i valget om å jobbe hos oss, tilbyr vi en omvendt referansesjekk. Dersom du er aktuell for stillingen vil du få tilbud om å kontakte noen av våre medarbeidere, slik at du kan stille de spørsmålene du måtte ønske, for finne ut om vi er en god match.

Mangfold og likestilling: Vi er på jobb for alle, og skal være et godt sted å jobbe for alle. Likeverd, likestilling og mangfold er en del av kulturen vår, og vi har nulltoleranse for diskriminerende praksis og oppførsel. Har du hull i CV-en din, funksjonsnedsettelse eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Det gir deg mulighet for å få positiv særbehandling. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju.

Offentlig søkerliste: Vær oppmerksom på at navnet ditt vil vises på en offentlig søkerliste når du søker jobb hos oss. Vi vil vurdere om du kan unntas fra denne listen om du legger ved en begrunnelse for dette. 

Bakgrunnssjekk: Vi gjennomfører bakgrunnssjekk av aktuelle kandidater, og verifiserer utdanning og arbeidserfaring.


Om arbeidsgiveren

Velg en jobb der du får utfordret deg selv ved å løse utfordringer for andre. Vi sikrer finansiering av velferdssamfunnet ved å sørge for at alle bidrar med det de skal. Vi gjør det på vegne av fellesskapet, fordi velferden er noe som kommer alle til gode. Tilliten folk har til oss er høy, og den jobber vi hver dag for å fortjene. Vi består av et direktorat, seks divisjoner som har landsdekkende ansvar, og viktigst av alt: litt over 7000 engasjerte ansatte som er stolte av arbeidsplassen sin. Vil du bli enda bedre kjent med oss og alt vi holder på med? Les mer på skatteetaten.no
Innkreving - Trondheim

Nøkkelinformasjon

Søknadsfrist:
17.10.2024
Arbeidsgiver:
Skatteetaten
Sted:
Stavanger
Stillingstittel:
HMS-rådgiver
Stillinger:
1
Heltid / Deltid:
Heltid
Ansettelsesform:
Fast
Stillingsprosent:
100


Adresse: Skatteetaten Stavanger, Lagårdsveien 46, 4010 Stavanger, Norge

Åpne veibeskrivelse (i ny fane)

Kontaktinformasjon

Sofia Hagen
Sofia Hagen
underdirektør