Rådgiver/seniorrådgiver med funksjonell og digitaliseringsfaglig kompetanse Avdeling systemforvaltning og regelverk, Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)

Om stillingen

I avdeling for systemforvaltning og regelverk i IMDi har vi ledig en fast stilling i vårt systemforvaltningsteam. Vi forvalter IMDis digitale løsninger som understøtter bosettingen av flyktninger og kvalifiserende ordninger for innvandrere, og den informasjonen som behandles i disse løsningene. Vi er ute etter deg som har erfaring med og interesse for digitale løsninger, som vil bidra til at vi gir effektiv og god systemstøtte til våre eksterne og interne brukere, og at vi behandler personopplysningene til nyankomne innvandrere i Norge i tråd med GDPR og lovverk.

I avdelingen er vi om lag 20  engasjerte medarbeidere med bredt sammensatt faglig bakgrunn og høy kompetanse, og vi har vi et meget godt arbeidsmiljø. Stillingen vil inngå i et fagteam bestående av 7-8 personer som samarbeider tett med brukerne av våre løsninger og våre data, og med andre fagpersoner i og utenfor avdelingen. Hos oss i IMDi vil du få jobbe i tverrfaglige team ut fra prinsipper om smidig metodikk både med forvaltning og forbedringer av eksisterende løsninger og i utviklingsprosjekter. 
 

Arbeidsoppgaver

  • Oppgaver knyttet til behandlingsansvar for personopplysninger, dokumentasjon, utlevering av personopplysninger til forskning og statistikk, ansvar for datakvalitet og andre informasjonsforvaltningsoppgaver
  • Identifisere feil- og endringsbehov
  • Oppgaver tilknyttet rolle som tjeneste- og systemansvarlig (produktansvar)
  • Samarbeid med IMDis fagavdelinger og digitaliseringsekspertise i utvikling og løpende forbedringer av helhetlige og brukervennlige løsninger, herunder:
    • Omstille krav og behov fra fag og brukere til gode og testbare behovsbeskrivelser med tilhørende akseptansekriterier
    • Følge opp og kvalitetssikre avklaringer med utvikler
    • Delta i testing og videreutvikling av IMDis testautomatisering
  • Forbedringsarbeid innen avdelingens ansvarsområder/IMDis system- og informasjonsforvaltning

I utøvelse av stillingen vil du inngå i tverrfaglige team og prosjekter med eierskap i ulike avdelinger i IMDi. Noe reisevirksomhet vil kunne påregnes. Arbeidsoppgavene vil kunne variere over tid, og det forventes at man bidrar til avdelingens oppgaver ut fra virksomhetens behov.

Kvalifikasjoner

Må-krav:

  • Kompetanse på å omsette fagsidens og brukeres behov til gode digitale løsninger
  • Høyere utdanning, minimum bachelorgrad
    •  Alle søkere må legge ved dokumentasjon på utdanning. Bruk gjerne vitnemålsportalen: https://www.vitnemalsportalen.no/
  • Kompetanse innen kvantitative metoder og/eller statistikk, enten fra jobb eller utdanning
  • God formidlingsevne på norsk, både muntlig og skriftlig

Fordelskrav:

  • Kompetanse på krav- og behovsinnsamling
  • Erfaring med SQL og kjennskap til andre programmeringsspråk
  • Erfaring med å kommunisere med tekniske ressurser og evaluere løsningsforslag
  • Erfaring med regelmotorarbeid og regelanalyse
  • Erfaring med flyt og automatiserte prosesser (Power Automate)
  • Erfaring med testing av funksjonalitet, kvalitet i større komplekse datasett og testautomatisering
  • Kjennskap til de digitale rammebetingelsene offentlige sektor arbeider innenfor

Personlige egenskaper

  • Du har sterk interesse for digitale løsninger
  • Du er analytisk (kan raskt sette deg inn i komplekse problemstillinger)
  • Du tar initiativ og er nysgjerrig
  • Du er systematisk og strukturert
  • Du samarbeider godt og skaper gode samarbeidsrelasjoner
  • Du er selvstendig (kan arbeide på egenhånd og trives med det)
  • Du håndterer arbeidspress

    Vi tilbyr

    • Lønn i henhold til statens regulativ som rådgiver, stillingskode 1434 (lønn fra kr. 564 000 - kr. 699 000) eller som seniorrådgiver, stillingskode 1364 (lønn fra kr. 653 000 - kr. 745 000 brutto pr år).
    • Lønn fastsettes etter en helhetsvurdering av kvalifikasjoner. For spesielt kvalifiserte søkere kan høyere lønn vurderes.
    • Fleksibel arbeidstid og mulighet til å trene i arbeidstiden
    • IMDi er en inkluderende arbeidslivsvirksomhet (IA)
    • Svært god tjenestepensjonsordning i Statens pensjonskasse
    • En mangfoldig arbeidsplass, både i bakgrunn, erfaringer og livsfaser
    • Gode muligheter for faglig utvikling
    • Sentralt beliggende arbeidssted i Oslo med god kantineordning, treningsrom, garderobe og innendørs sykkelparkering i bygget

    Nøkkelinformasjon

    Søknadsfrist:
    20.05.2025
    Arbeidsgiver:
    Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
    Sted:
    Oslo
    Stillingstittel:
    (2025/13) Rådgiver/seniorrådgiver
    Stillinger:
    1
    Ansettelsesform:
    Fast
    Heltid / Deltid:
    Heltid
    Stillingsprosent:
    100
    Webcruiter-ID:
    4956443898

    Kontaktinformasjon

    Anders Fyhn
    Anders Fyhn
    Avdelingsleder
    E-post: afy@imdi.no

    Adresse: Tollbugata, Oslo, Norge

    Om arbeidsgiveren

    Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er et direktorat underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID). IMDi er et gjennomføringsorgan for integreringspolitikken, og skal som forvaltningsorgan og kompetansesenter styrke kommunenes, sektormyndighetenes og andre samarbeidspartneres kunnskap og kompetanse om integrering og mangfold, slik at kommuners og sektorers samfunnsoppdrag kan utføres best mulig. Direktoratets hovedarbeidsområder er bosetting av nyankomne med flyktningbakgrunn og oppfølging av integreringsloven, bidra til økt sysselsetting blant personer med innvandrerbakgrunn, dialog med minoritetsbefolkningen, tilrettelegging av offentlige tjenester, forebygging av tvangsekteskap, utvikling og formidling av kunnskap. IMDi er nasjonal fagmyndighet for tolking i offentlig sektor. 

    Direktoratet ble opprettet 1. januar 2006 og har ca. 275 ansatte fordelt på kontorer i Narvik og Oslo. Ca. 35 prosent av IMDis ansatte har innvandrerbakgrunn. Direktoratet har i 2024 ca. 398 mill. kr. i driftsbudsjett og forvalter ca. 28,2 mrd. kr. i tilskuddsmidler. Arbeidsspråket i direktoratet er norsk.

    IMDi ønsker å gjenspeile mangfoldet i samfunnet, og det er et personalpolitisk mål å rekruttere personer med innvandrerbakgrunn. IMDi oppfordrer kvalifiserte kandidater med ulik utdanning, arbeids- og livserfaring til å søke jobb hos oss uten hensyn til etnisitet, religion, kjønn, alder, seksuell orientering og funksjonsevne.

    I samsvar med Offentleglova kan en søker offentliggjøres på søkerliste selv om han/hun har bedt om at søknaden behandles konfidensielt. Vedkommende vil i så fall bli varslet før offentliggjøring.