Rådgiver/Seniorrådgiver (jurist) Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)

Om stillingen

Ønsker du å arbeide hos nasjonal fagmyndighet for tolking i offentlig sektor, med juridiske oppgaver knyttet til rettssikkerhet og offentlige tjenester?  

Tolkeloven trådde i kraft 1. januar 2022 og IMDi har ansvar for å legge til rette for at offentlige organer etterlever den nye loven. IMDi har derfor oppgaver knyttet til blant annet yrkeskvalifikasjonsloven, veiledning til tilsynsmyndigheter, og behandling av varsler om tolkers brudd på tolkelovens krav til god tolkeskikk, taushetsplikt og habilitet. I tillegg eier og drifter IMDi Nasjonalt tolkeregister. Vi er en sentral aktør for kunnskapsutvikling på tolkefeltet. Vi er også en pådriver for en helhetlig utvikling av kvalifiseringstiltak for tolker og gir årlige tilskudd til utdanningsinstitusjoner for dette formålet. 

Avdeling tolk inngår i IMDis divisjon for analyse og mangfold. Avdelingen består av engasjerte medarbeidere, hvor samarbeid i større og mindre team er en del av arbeidshverdagen. Vi har tverrfaglig kompetanse innen forskjellige deler av tolkefeltet. Vi søker nå en ny juristkollega, som blir en av to faste jurister i avdelingen. Avdelingen har for tiden 8 medarbeidere og vi samarbeider tett om oppgavene våre. Vi har stor interesse for tolkefeltet, er glade i å diskutere fag og arbeider alle med både store og små oppgaver. Det er viktig for oss å samarbeide på tvers, holde frister og levere på oppgavene vi har. 

Tolkeloven er fortsatt relativt ny, og i IMDi er det gode muligheter for deg som vil ta en pådriverrolle i et rettsområde under utvikling. Hos oss vil du blant annet få jobbe med utredninger og høringer, og du får gode muligheter til nettverksbygging. Vi ser etter en allsidig jurist som trives med å sette seg godt inn i saker og gi grundige svar på bestillinger, men som også evner å se helheten og samarbeide godt på tvers.

Omvendt referansesjekk

Vi er et godt arbeidsmiljø og er en viktig pådriver for utviklingen på tolkefeltet. Har du spørsmål om hvordan det er å jobbe hos oss? I så fall er du velkommen til å ta kontakt med vår utredningsleder Hilde Fiva Buzungu på telefon 975 06 938 (fram til 17. juli). 

Har du andre spørsmål om stillingen? I sommer kan du kontakte:

  • Fungerende avdelingsleder Martin Bakken på e-post: maba@imdi.no (fram til 12. juli)
  • Avdelingsleder Hanne Løfsnes på e-post: hlof@imdi.no (etter 14. juli)

Arbeidsoppgaver

Arbeidet er i hovedsak knyttet til vårt pådriveransvar for implementering og etterlevelse av tolkeloven. Oppgavene kan være: 

  • svare på eksterne henvendelser og gi veiledning til alle som berøres av tolkeloven 
  • generelle juridiske vurderinger og utredninger ifbm. tolkeloven og avdelingens oppgaver 
  • delta i forvaltningen av Nasjonalt tolkeregister og oppføringer av tolker i registeret 
  • godkjenning av tolkers yrkeskvalifikasjoner fra utlandet
  • delta i forvaltningen av tilskudd til universiter og høgskoler for kvalifisering av tolker
  • behandle varsler om tolkers brudd på tolkeloven 
  • innspill til høringer og regelverksutvikling 

Arbeidsoppgavene vil kunne variere over tid, og det forventes at man bidrar til avdelingens oppgaver ut fra virksomhetens behov.

Kvalifikasjoner

Du må ha:

  • fullført juridisk embetseksamen, master i rettsvitenskap eller tilsvarende 
  • kjennskap til relevant regelverk og godt juridisk skjønn
  • kunnskap om ulike forvaltningsnivåer og sektormyndigheter
  • gode muntlige og skriftlige ferdigheter i norsk

Det er en fordel om du har:

  • erfaring fra arbeid med tolkeloven
  • erfaring fra relevant arbeid i offentlig forvaltning
  • erfaring med den type arbeidsoppgaver som inngår i avdelingens ansvarsområde

Vi oppfordrer deg som er nyutdannet, og har lyst til å arbeide innen statlig forvaltning, til å søke.

Personlige egenskaper

For å lykkes og trives i denne stillingen, må du: 

  • kunne ta initiativ og være nysgjerrig
  • samarbeide godt og skape gode samarbeidsrelasjoner
  • tilpasse deg ulike situasjoner og oppgaveområder
  • evne å raskt sette deg inn i komplekse problemstillinger
  • være en gjennomfører og oppnå gode resultater

Vi tilbyr

  • Lønn i henhold til statens regulativ som rådgiver, stillingskode 1434 (lønn fra kr. 564 000- kr. 699 000) eller som seniorrådgiver, stillingskode 1364 (lønn fra kr. 653 000 - kr. 778 000 brutto pr år).
  • Lønn fastsettes etter en helhetsvurdering av kvalifikasjoner.
  • Gode muligheter for faglig utvikling og mulighet til å bygge nettverk innen et rettsområde i utvikling
  • Fleksibel arbeidstid og mulighet til å trene i arbeidstiden
  • IMDi er en inkluderende arbeidslivsvirksomhet (IA)
  • Svært god tjenestepensjonsordning i Statens pensjonskasse
  • En mangfoldig arbeidsplass, både i bakgrunn, erfaringer og livsfaser
  • Sentralt beliggende arbeidssted i Oslo med god kantineordning, fagbibliotek, treningsrom, garderobe og innendørs sykkelparkering i bygget

Nøkkelinformasjon

Søknadsfrist:
06.08.2025
Arbeidsgiver:
Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi)
Sted:
Oslo
Stillingstittel:
(2025/17) Rådgiver/Seniorrådgiver
Stillinger:
1
Ansettelsesform:
Fast
Heltid / Deltid:
Heltid
Stillingsprosent:
100
Webcruiter-ID:
4980722323

Kontaktinformasjon

Hanne Løfsnes
Hanne Løfsnes
avdelingsleder
E-post: hlof@imdi.no

Adresse: Tollbugata 20, 0152 Oslo, Norge

Om arbeidsgiveren

Integrerings- og mangfoldsdirektoratet (IMDi) er et direktorat underlagt Arbeids- og inkluderingsdepartementet (AID). IMDi er et gjennomføringsorgan for integreringspolitikken, og skal som forvaltningsorgan og kompetansesenter styrke kommunenes, sektormyndighetenes og andre samarbeidspartneres kunnskap og kompetanse om integrering og mangfold, slik at kommuners og sektorers samfunnsoppdrag kan utføres best mulig. Direktoratets hovedarbeidsområder er bosetting av nyankomne med flyktningbakgrunn og oppfølging av integreringsloven, bidra til økt sysselsetting blant personer med innvandrerbakgrunn, dialog med minoritetsbefolkningen, tilrettelegging av offentlige tjenester, forebygging av tvangsekteskap, utvikling og formidling av kunnskap. IMDi er nasjonal fagmyndighet for tolking i offentlig sektor. 

Direktoratet ble opprettet 1. januar 2006 og har ca. 275 ansatte fordelt på kontorer i Narvik og Oslo. Ca. 35 prosent av IMDis ansatte har innvandrerbakgrunn. Direktoratet har i 2024 ca. 398 mill. kr. i driftsbudsjett og forvalter ca. 28,2 mrd. kr. i tilskuddsmidler. Arbeidsspråket i direktoratet er norsk.

I samsvar med Offentleglova kan en søker offentliggjøres på søkerliste selv om han/hun har bedt om at søknaden behandles konfidensielt. Vedkommende vil i så fall bli varslet før offentliggjøring. 

Mangfoldserklæring

IMDi er en mangfoldig arbeidsplass og vi ser det som vår styrke. Hos oss vil du møte medarbeidere med ulike kompetanser, fagkombinasjoner, livserfaringer og perspektiver. Har du funksjonsnedsettelse, hull i CV-en eller innvandrerbakgrunn vil vi oppfordre deg til å krysse av for dette når du søker stillingen hos oss. Vi kaller alltid inn minst én kvalifisert kandidat fra hver av disse gruppene til intervju. Avkrysningene brukes også til å utarbeide anonymisert statistikk. Vi ønsker deg velkommen som søker uavhengig av alder, kjønn og bakgrunn.